Om Slottegymnasiet

Välkommen till oss på Slottegymnasiet!

Slottegymnasiet är gymnasieskolan med de stora möjligheterna där alla elever blir sedda och lyssnade på. Här går idag ca 450 gymnasielever. Trygghet och studiero är för oss en självklarhet. Våra elever har regelbundna klassråd. På Slottes elevråd lyfts gemensamma frågor demokratiskt och diskuteras tillsammans med rektor och biträdande rektor.

All personal är välutbildad och andelen legitimerade lärare nästintill 100%. Tillsammans med lärarna jobbar en stabil elevhälsa. Kurator, skolsköterska, speciallärare och specialpedagog samt vår studie- och yrkesvägledare samarbetar med lärare och övrig personal för att din gymnasietid hos oss ska bli så som du önskar.

Du kan välja på åtta nationella program. Du hittar även introduktionsprogrammen hos oss.

På Slotte arbetar vi nära Ljusdals kommun och det lokala näringslivet i form av styrgrupper och lokala programråd. Vi är en certifierad skola inom Teknikcollege för Naturbruk med inriktning skogsbruk och inom vårt Industritekniska program.

Vård- och omsorgsprogrammet är en del av Vård- och omsorgscollege vilket garanterar en hög kvalitet på våra elevers utbildning. Diplomerad Gymnasieekonom (DGE) blir du på vårt Ekonomiprogram. Här jobbar du även med UF (Ung Företagsamhet). Inom det Naturvetenskapliga programmet laboreras det i välutrustade lokaler och väljer du Teknikprogrammet är fokus på teknikvetenskap och AI (artificiell intelligens).
Samhällsvetenskapsprogrammet har två inriktningar där du väljer på beteendevetenskap eller samhällsvetenskap som förbereder dig väl för vidare studier. Vårt Barn- och fritidsprogram har ett utvecklat samarbete med arbetslivet och genomför pedagogiska kurser i både utomhus- och inomhusmiljöer.

Vi erbjuder våra gymnasieutbildningar på nästan alla program i kombination med NIU (nationellt godkänd idrottsutbildning) inom bandy och fotboll.

Våra lokaler är trivsamma och ändamålsenliga och maten i vår matsal är närproducerad i stor utsträckning. Här serveras varje dag ett stort salladsbord till dagens lunch.

I vår cafeteria hittar du ett stort utbud av hembakat bröd och mellanmål som passar alla. Kaffet är gott och nybryggt.

Vårt skolbibliotek har utbildad bibliotekarie och här erbjuds alla former av böcker såväl i pappersform som digitalt. Här finns även databaser och trivsamma studieplatser där du ges möjlighet att studera i lugn och ro.

Adress & kontaktinformation

0651-184 00 (växel)