Teknikprogrammet (TE)

Ett nytt och brett gymnasieprogram med inriktning teknik. Här finns alla möjligheter att studera de ämnen som efterfrågas i framtidens samhälle, som till exempel programmering.

Har du pratat med Siri? Eller har du funderat på hur det fungerar med självkörande bilar? Det är bara några exempel på AI. På Teknikprogrammet får du lära dig mer om artificiell intelligens samtidigt som du får grundläggande kunskaper och färdigheter i dataprogrammering. En framtidssäker utbildning helt enkelt.

Teknikprogrammet vänder sig till dig som är teknikintresserad och som vill ha en bred bas för vidare studier, men också till dig som vill arbeta och utvecklas i branschen direkt efter gymnasiet.

Teknikprogrammet på Slottegymnasiet ger dig dessutom en skräddarsydd programmeringsutbildning som är helt rätt för arbetsmarknaden just nu och i framtiden. Våra elever utvecklar kunskaper inom riktiga framtidsområden, såsom utveckling av artificiell intelligens (AI), spelprogrammering, tillämpad programmering och databaser.

INRIKTNING

Teknikvetenskap

Är du intresserad av teknik, matematik och fysik och vill koppla samman dessa ämnen med fler ämnen? Inriktningen kopplar bland annat ihop de tekniska områdena med aktuella samhällsfrågor och färdigheter i teknikvetenskapens arbetsmetoder återfinns som en röd tråd genom hela utbildningen. Här finns med andra ord alla de områden som framtidens arbetsmarknad efterfrågar.

Du får även lära dig mer om verktyg för matematisk modellering, simulering, styrning och reglering. Din kreativitet och förmåga till analys och problemlösning kommer att utmanas och utvecklas under din studietid hos oss.

Lärare

Rikard Flinkfeldt

0651-184 00 (växel)

rikard.flinkfeldt@edu.ljusdal.se

Elev för en dag

Efter avslutat program

Efter studenten kan man kan välja mellan att läsa vidare inom ett stort antal framtidsområden eller så kan man välja att arbeta och utvecklas direkt i branschen.

Det finns ett stort antal vägar att välja mellan efter Teknikprogrammet och vi hjälper dig att hitta rätt!