Industritekniska programmet (IN)

Vi är ett TeknikCollege - en kvalitetsstämpel på utbildningar där kommuner, utbildningsanordnare och företag samverkar för att öka kvaliteten på tekniskt inriktade utbildningar. Genom ett nära samarbete med regionens företag utformas innehållet i utbildningen så att det passar industrins framtida behov och gör det lättare att få jobb efter skolan.

Industrikunskaperna är internationella och under År 2 och 3 är det här en lärlingsutbildning, det innebär att halva tiden görs som APL (Arbetsplatsförlagt lärande) på olika företag. Vi tänker miljömedvetet och strävar efter jämställdhet. Vårt upplägg på Slottegymnasiet ger eleverna ”Heta arbeten”, truckutbildning och traverskort, på företagens begäran. Vår utbildning passar dig som vill ha en kvalificerad yrkesutbildning och är redo att ta steget direkt ut i arbetslivet.

Inriktning

Produkt & Maskinteknik
Möjlighet att ta Grönt certifikat CNC. Fräsning och svarvning i olika material. Programmering av bearbetningsmaskiner.

Svetsteknik
Metoder: MMA, TIG, MIG/MAG, plåtbearbetning mm.

Inom båda inriktningarna får du arbeta med marknadsföring, design, problemlösning och olika projekt. Inom programmet erbjuder vi även högskoleförberedande kurser för vidare studier. Möjligheter finns till sommarjobb under utbildningstiden.

Lärare

Sussi Hall Fredholm

susanne.hall.fredholm@edu.ljusdal.se

Elev för en dag

Efter avslutat program

Utbildningen passar även för dig som vill jobba internationellt och få värdefull arbetslivserfarenhet. Du som efter utbildningen vill läsa vidare kan utbilda dig till bland annat ingenjör, verktygsmakare, konstruktör och en hel del andra yrken. Det finns stora chanser till anställning efter avslutad utbildning.