Träning & matchning

På fotbollsgymnasiet i Ljusdal får du möjlighet att satsa helhjärtat på ditt fotbollsspelande vid sidan om dina studier. Som elev på fotbollsgymnasiet har du 3 schemalagda pass/vecka på skoltid.

Träningen leds av Johanna Robertson, Tobias Eriksson och Jörgen Hedqvist. Praktisk träning varvas med teori om hur och varför man tränar, om kost, ledarskap, fotbollspsykologi och mycket annat. Tillsammans med tränarna lägger du upp din träning så att den ska bli så effektiv som möjligt.

Våra träningar bedrivs på Älvvallen. Under vintern om vädret inte tillåter träning på Älvvallen tränar vi i Delbohallen. Till och från träningarna åker vi i skolans minibussar. Utöver det använder vi även skolans idrottshall och nyrenoverade gym.

Som elev på fotbollsgymnasiet har du fri tillgång skolans gym och det finns också ett elljusspår i direkt anslutning till skolan, så möjligheten att träna finns alltid.

Genom vårt samarbete med Ljusdals sjukgymnastik screenas alla elever på fotbollsgymnasiet årligen för att sedan få individuellt anpassade träningsprogram för styrka och rörlighet.

Uppbyggnads- och underhållsträning är viktigt för dig som fotbollsspelare då du behöver en stark kropp för att klara fysiska påfrestningarna som fotbollsspelare. Att bli din egen tränare, förstå vad just din kropp behöver samt stå emot skador och öka din prestation är några av delarna vi arbetar med. Du får lära dig hur kroppen reagerar på träning, både fysiskt och psykiskt.