Inriktning fotboll

På fotbollsgymnasiet i Ljusdal får du möjlighet att satsa helhjärtat på ditt fotbollsspelande vid sidan om dina studier. Som elev hos oss har du 3 schemalagda pass i veckan under skoltid, våra pass är förlagda måndag, onsdag och fredag morgon.

Slottegymnasiet erbjuder totalt 30 elever (10 elever per läsår) en plats på skolans Nationella idrottsutbildning.

Som elev på fotbollsgymnasiet har du fri tillgång till skolans gym och det finns också ett elljusspår i direkt anslutning till skolan, så möjligheten att träna finns alltid. Genom vårt samarbete med Ljusdals sjukgymnastik screenas alla elever på fotbollsgymnasiet årligen för att sedan få individuellt anpassade träningsprogram för styrka och rörlighet.

Uppbyggnads- och underhållsträning är viktigt för dig som fotbollsspelare då du behöver en stark kropp för att klara fysiska påfrestningarna som fotbollsspelare. Att bli din egen tränare, förstå vad just din kropp behöver samt stå emot skador och öka din prestation är några av delarna vi arbetar med. Du får lära dig hur kroppen reagerar på träning, både fysiskt och psykiskt.

Våra tränare

Du kommer tränas av våra välmeriterade och välutbildade tränare.

Johanna Robertson, som bland annat är en före detta allsvensk fotbollsspelare med fyra SM-guld i bagaget.

Tobias Eriksson med 20 års erfarenhet som aktiv elitfotbollsspelare i Kalmar FF och GIF Sundsvall. Tobias har gjort landskamper för Sverige A-landslag.

Vår målvaktstränare Jörgen Hedqvist har erfarenhet från bland annat elitettan. Praktisk träning varvas med teori om kost, ledarskap och mycket annat.

Tillsammans med tränarna lägger du upp din träning så att den ska bli så effektiv som möjligt.

Från annan ort?

För dig med längre resväg finns i gymnasieskolans direkta närhet ett modernt elevboende i trivsam miljö med egen dusch och toalett samt gemensamt kök.

För elever som inte väljer att bo på elevboendet finns möjlighet att bo i egen lägenhet. I Ljusdal finns flera olika lägenheter i olika storlekar hos både våra kommunala och privata fastighetsbolag.

Bild på Tobias Eriksson, Johanna Robertson, Jörgen Hedqvist

Från vänster: Tobias Eriksson, Johanna Robertson, Jörgen Hedqvist

Lärare - Inriktning fotboll

Johanna Robertson

johanna.robertson@edu.ljusdal.se

Lärare - Inriktning fotboll

Tobias Eriksson

tobias.eriksson@edu.ljusdal.se

Information

Ansökan till NIU fotboll görs mellan 1 september - 1 december året före du skall börja på gymnasiet

Ansökan

Obs! Sista ansökningsdag 1 dec.