Nu växer skolans företagare fram!

Någon kommer på en idé, en driver den framåt och en annan utvecklar ett företag. Slottegymnasiets unga företagare är i startgroparna och nya varumärken och produkter föds genom Ung Företagsamhet.

- Många elever tycker det är svårt att komma på en bra affärsidé, men när de väl kommer på en så vill de bara jobba vidare med sin idé och förverkliga den. Man ser deras driv och hur de vill uppnå sina mål med sitt UF-företag, säger Sofia Fallgren, UF-lärare.

På Slottegymnasiet har alla möjlighet att starta ett eget företag genom konceptet Ung Företagsamhet (UF). Det innebär att eleverna får lära sig hela kedjan - från att starta, driva och avveckla ett företag. Det gör eleverna under ett läsår.

Förutom att starta egna företag får eleverna också chansen att tävla - lokalt, regionalt och i SM med sina affärsidéer. Där Slottegymnasiet har ett flertal fina priser i ryggsäcken.

- Slottegymnasiets UF-elever presterar alltid bra och vissa UF-företagare är väldigt målinriktade. Vilket också resulterar i goda resultat. säger Sofia Fallgren, UF-lärare och fortsätter:

- Vi har vunnit priser på den regionala mässan många år i rad och förra läsåret tog vi hem förstapris i kategorin "Bästa vara", andra pris i "Bästa socialt hållbara företag" och tredje pris som "Årets ekologiska hållbara företag" och tredje pris i kategron "Årets tjänst".

I år är det 30 företagare som ska få möjlighet att göra sin dröm till verklighet och nu hejar vi på våra unga företagare och önskar dem lycka till!
Vem vet, det kanske är på Slotte som Sveriges största entreprenör startar sin resa?

- Det här känns toppen, som alltid! Att få vara med att stötta Slottegymnasiets entreprenörer är fantastiskt roligt eftersom jag får följa deras resa från att utveckla en hållbar affärsidé, se deras glada miner då de har lyckats med sin första försäljning till att de får lära sig hur de avvecklar sitt företag, säger Sofia Fallgren.

Några frågor till UF-läraren Sofia Fallgren:

Bästa meriten som skolans UF-företagare haft genom tiderna?
- Det är Bottleopener UF som vann nio priser totalt och de vann även SM i Årets bästa hantverk, 2016. Vi har nästan alltid någon som går vidare till SM, men ingen som har vunnit så pass många priser tidigare.

Hur många gånger har du blivit utsedd till Årets bästa UF-lärare? - Jag har blivit Årets Bästa UF-lärare i Gävleborg två gånger, 2018 och 2020 vilket var väldigt skoj.

Vilka sorts företag startas i år på Slottegymnasiet?
- I år är det mestadels företag som vill sälja en vara som eleverna har förädlat eller skapat själva, men det finns även två tjänsteföretag. Vi satsar mycket på att informera om de 17 globala målen samt hållbarhetsdimensionerna inom ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet då vi vet att det är viktiga frågor som gäller inom entreprenörskap och företagande. Så de affärsidéer som skapas på Slottegymnasiet har ett hållbarhetstänk för en tryggare entreprenöriell framtid.