Vo-collegeveckan: dubbel utmärkelse till Solgården med personal

Flera nominerade, men bara en vinnare. Det var hård konkurrens bland vem eller vilken som skulle bli årets handledare och arbetsplats. Slutligen landade diplomen i Färila och till Anna Ekström och Solgården.

I tjugo år har Anna Ekström arbetat på Solgården. Under tiden har hon tagit emot elever från bland annat vård- och omsorgsprogrammet på Slottegymnasiet.

På torsdagen fick hon både diplom och blommor då hon blev utsedd till årets handledare med en nominering som löd:

”Är en god ambassadör för vård- och omsorgsyrket. Har ett gott bemötande av studerande, brukare och arbetskamrater. Har förmåga att skapa en kreativ och stimulerande lärmiljö/arbetsmiljö. Är en inspirerande och stöttande handledare”

- Det är jättekul. De här eleverna som jag har varit handledare till blir ju ibland även mina kollegor längre fram, säger hon.

Förutom att årets handledare arbetar på Solgården, så blev även hela vård- och omsorgsboendet utsett till årets arbetsplats. En dubbel vinst för Färila med andra ord.

- Vi tittade på kriterierna och tyckte att det kändes som att Färila mötte upp dem, säger Ingrid Johansson, lokal ordförande i vård- och omsorgscollege i Ljusdal.

Vecka 42 är vo-collegevecka för att belysa vård- och omsorgscollege runt om i landet, inspirera andra och understryka vikten av yrket.

Ingrid Johansson hoppas att de kan fortsätta att utse arbetsplatser och handledare även i framtiden under vo-collegeveckan.

- Vi hoppas det här ska växa och det här är väldigt kul för alla, säger hon.