Tio år som Teknikcollege - Simon Wallin är ett av det goda exemplen

I maj i år firar Industritekniska programmet i Ljusdal tio år som certifierat Teknikcollege, men på grund av det rådande läget planeras festligheterna att skjutas fram. Susanne Hall Fredholm, lärare vid programmet, säger att samarbetet med industriföretagen har varit mer än lyckat.

- De flesta som har gått programmet har fått jobb efteråt, berättar hon.

”Chefen frågade om jag var intresserad av att jobba, och jag sa ja direkt”

Simon Wallin fick jobb på Mekanotjänst i Ljusdal redan innan studenten. 2018 gick han ut Industritekniska programmet på Slottegymnasiet. En utbildning som är certifierad genom Teknikcollege, och som ger eleverna goda möjligheter till jobb.

Simon Wallin är inne på sitt tjugoförsta levnadsår och bor i Hennan. Det var inte helt självklart vilket program han skulle söka till när det var dags för gymnasiet.

- Jag ogillar pappersarbete och ville ha ett praktiskt arbete där man får arbeta med händerna. Därför blev det industri, säger han.

Att arbeta på en industri är något som ligger Simon Wallin nära. Hans pappa arbetar som svetsare, och Simon Wallins yngre bror, som också gått på Industritekniska programmet, arbetar med CNC-maskiner.

Under utbildningen på Slottegymnasiet får eleverna vid Industritekniska programmet möjlighet att spendera stora delar av utbildningen ute på olika företag.

- Hade jag inte haft den möjligheten, så hade jag nog inte varit här i dag, berättar Simon Wallin och syftar på sin arbetsplats på Mekanotjänst.

En kort tid innan Simon Wallin skulle ta studenten ringde Ulf Lindblom, platschef vid Mekanotjänst i Ljusdal, upp honom för att fråga vilka framtidsplaner den blivande studenten hade.

- Sen frågade chefen om jag var intresserad av att jobba, och jag sa ja direkt, berättar Simon Wallin.

Så du fick jobb redan direkt efter studenten?

- Jag hade jobb redan innan. Jag hade några veckor kvar av min praktik och de sista dagarna flyttades över till Mekanotjänst från min dåvarande praktikplats, säger han och fortsätter:

- Jag tog studenten på en fredag. På måndagen började jag att jobba.

I dag arbetar Simon Wallin som svetsare och trivs väldigt bra. Han är den yngste medarbetaren på företaget, men där arbetar även flera andra gamla Slotteelever som gått samma väg som han via Slottegymnasiet.

- Jag hade hört att det fanns möjlighet att få jobb direkt efter studenten, men inget jag funderade speciellt mycket på.

Att Industritekniska programmet i Ljusdal ingår i Teknikcollege innebär stora fördelar för såväl skola, personal och elever. Det gynnar även företagen på orten som får möjlighet att forma utbildningen för sin framtida personal.

Ulf Lindblom ser möjligheterna genom eleverna

Han har en gedigen yrkeslivserfarenhet inom branschen och tror på de yngre. Platschef Ulf Lindblom säger att alla får jobb – ”bara man är duktig”.

På Mekanotjänst i Ljusdal arbetar det ett drygt tjugotal på verkstadsgolvet, och sex stycken på kontoret. Ulf Lindblom kommer från Vallsta, men har sedan några år pendlat till Ljusdal och jobbet som platschef inom verksamheten i Ljusdal.

När vi träffar honom är det bara några få månader kvar till pensionen och han ger framtidshopp för nyutbildade elever.

- Det finns en stor brist på svetsare. Är du en bra svetsare, så finns det jobb, berättar han och tillägger att det även finns jobb inom regionen som CNC-operatörer och svarvare.

Han berättar att Mekanotjänst har funnits i Ljusdal sedan 1986, även om det funnits tillverkningsindustri i deras lokaler sedan 1968.

Samarbetet mellan Slottegymnasiet och Mekanotjänst ser han som stora fördelar.

- Slottegymnasiet gör ett fantastiskt jobb. Gymnasiet är en förebild i Sverige, säger han.

Joakim Mickelmats är kopplingen mellan skola och företag

I fyra år har Joakim Mickemats varit handledare för Industritekniska programmets elever vid Mekanotjänst i Ljusdal.

- Mitt jobb är att ta hand om eleverna, berättar han.

Under tiden som Slottegymnasiets industrielever är ute på apl (arbetsförlagt lärande) har de en handledare. Det är en person som ska finnas som ett stöd, och hjälpa till när det behövs.

Handledaren är också den som håller kontakten med skolan, och mellan utbildning och företag.

- Ljusdal har varit ledande i Sverige. Det är många andra kommuner som varit hit och tittat hur det har fungerat med Teknikcollege här, säger han.

Skolbänken är inte det bästa sättet att lära sig på alla gånger och chansen att få lämna skolans trygga miljö för att känna på hur verkligheten är kan öppna upp dörrar för eleverna.

- Det här är ett bra upplägg tycker jag. För en som inte är duktig på att plugga, men är en duktiga hantverkare så är det här mycket bättre, säger han och fortsätter:

- Nu har de chansen att jobba sig in och visa vad de klarar av.

Här gör Ulf Lindblom ett inpass i diskussionen:

- Det vore kul om det var fler tjejer naturligtvis. Traditionellt så är det mest killar, säger han.

- Ofta har tjejer bättre finmotorik än killar, säger Joakim Mickelmats.