Sören Ericson ny fotbollsinstruktör på Slottegymnasiet

Vi välkomnar Sören Ericson som ny fotbollsinstruktör vid nationell idrottsutbildning (NIU) efter att Kenneth Larsson lämnar sin tjänst.

Sören Ericson har en lång och gedigen erfarenhet som fotbollstränare och ledare för både damer samt herrar på elitnivå. Sören kommer närmast som tränare för Gefle IF som under hans ledning tog sig upp till superettan.

- Med Sörens enorma erfarenhet från de olika lag, och spelare, som han har tränat mycket framgångsrikt, är jag glad att våra elever också får chansen att ta del av kunskapen, säger Johanna Robertson, instruktör NIU fotboll.

Vad betyder det för Slottegymnasiet att Sören Ericson börjar som instruktör?

- Det känns som en oerhört bra ersättare som vi nu har lyckats knyta till oss. Han är en varm och fin människa och jag ser fram emot att lära mig mer av honom. Men framför allt att våra elever får ta del av, och utvecklas ännu mer, tack vare Sörens breda kunskaper inom både fotboll- och ledarskap, säger Johanna Robertson.

Spelare som Sören Ericson har tränat är bland annat Emil Forsberg som i dag spelar för RB Leipzig i tyska Bundesliga och Hanna Glas, landslagsspelare och spelare i tyska Bayern München.

Samtidigt vill vi på Slottegymnasiet tacka Kenneth Larsson för fem fantastiska år där han på ett professionellt sätt varit med och byggt upp fotbollsinriktningen på Slottegymnasiet. Kenneth lämnar gymnasiet för en tjänst på Gestriklands fotbollförbund som spelar- och tränarutbildare.

Elever som går på Slottegymnasiet kan kombinera sina studier med bland annat fotboll eller bandy genom nationell idrottsutbildning. Du kan läsa mer om det här.