Slotteeleverna gör sina röster hörda genom skolvalet 2022

Det är valtider och dags att ta ställning för ett parti och göra sin röst hörd. Slottegymnasiet öppnade upp sin egen vallokal på skolan, och eleverna fick delta i skolval 2022.

Förra veckan ställdes kommunens olika partier mot väggen i en paneldebatt på Slottegymnasiet. Eleverna fick möjlighet att ställa de frågor som de ansåg var viktiga. I dag, tisdag, var det dags för skolval.

- Enligt skollagens ska vi som skola vägleda våra elever att utvecklas till demokratiska medborgare i vårt svenska samhälle. Därför är det självklart med ett skolval för oss, säger Susanna Walter Westberg, biträdande rektor.

Valsedlarna var framtagna, valbåsen uppställda och röstmottagarna på plats. Slottegymnasiet anordnade skolval 2022. Redan klockan 09.00 på morgonen kom de första röstberättigade.

- Det är viktigt att vi som skola uppmuntrar våra elever att delta i det demokratiska valet. Att vi pratar skyldigheter, rättigheter, demokrati och politik i klassrummet. Att vi ger elever förutsättningar att göra medvetna val som de kan stå för i framtiden, säger Susanna Walter Westberg, biträdande rektor.

Skolval 2022 riktar sig till alla högstadieskolor och gymnasieskolor som ett sätt att förbereda elever på att rösta i ett demokratisk val.

• 17 aug-7 sep: Valperiod
  • 7 sep: Röster ska vara registrerade