Slotte-elever byter skolbänken mot paddleboard och delfinsafari

I en månad ska Freija Kenthin och Miranda Lagerhäll vara i Costa Adeje i Teneriffa för att göra sin arbetsplatsförlagda utbildning. Det tack vare pengar från programmet Erasmus+ som Slottegymnasiet sökt- och fått.

– Det känns lite overkligt fortfarande, säger Miranda Lagerhäll.

Erasmus+

De två kompisarna som går tredje året vid barn- och fritidsprogrammet på Slottegymnasiet, ska bo tillsammans och arbeta i Teneriffa under en månads tid. Spännande och lärorikt tycker de två eleverna.

Miranda Lagerhäll, som valt inriktningen pedagogik, ska göra sin APL (arbetsplatsförlagd utbildning) på en brittisk privatskola i Teneriffa.

– Det är som en låg- och mellanstadieskola. Eleverna är mellan 5 och 13 år, berättar hon.

Slottegymnasiets elever har möjligheten att åka tack vare att skolan sökt och fått bidrag via Erasmus+. Det är EU:s program för internationellt samarbete och utbyte inom bland annat utbildning.

Sports club Tenerif kommer vara Freija Kenthins arbetsplats under vistelsen. Något som passar henne bra då hon går inriktningen fritid och hälsa.

– De har vattenaktiviteter som surfing, paddleboard och delfinsafari och lite sådant där, säger Freiha Kenthin som ser fram emot resan.

De första dagarna ska även läraren Helena Aronsson följa med.

– Hon kommer jobbskugga där några dagar, sen åker hon hem.

Äventyret är en möjlighet att lära sig nya saker och att komma ut ur sin ”comfort zone” säger de två eleverna. När de kommer tillbaka till Ljusdal och gymnasiet ska de göra fyra olika presentationer inför både skola, elever och allmänheten.

– Det ska bli väldigt kul, säger Freija Kenthin.

Fakta: Erasmus+

Erasmus+ är ett EU-program för internationellt samarbete inom utbildning, ungdom och sport. Programmet gäller från 2014 och pågår fram till 2020.

Eleverna vid Slottegymnasiet börjar redan i årskurs två att ansöka om att få delta i projektet. Efter personliga brev och intervjuer väljs vilka elever som får åka.