Nya lokaler för vård och omsorgsprogrammet: "Det känns väldigt bra"

På fredagen var det dags för vård och omsorgsprogrammet att inviga sina nya lokaler. Från att ha huserat i Utvecklingscentrums lokaler är de nu på plats i Slottegymnasiets byggnad.

- Nu är vi här inne, och det känns väldigt bra, säger lärare och elever på vård och omsorgsprogrammet.
Vård och omsorgsprogrammet har en lång tradition på Slottegymnasiet . Under åren har programmet utvecklats och är idag en del av vård och omsorgscollege i region Gävleborg. Det betyder bland annat att eleverna får en utbildning som matchar näringslivets efterfrågan, och att eleverna har möjlighet till arbete direkt efter studenten.

Utbildningen är en kvalitetssäkrad samverkan mellan arbetsliv och utbildning som arbetar för att säkra kompetensförsörjningen till Vård och omsorgsyrken.

Utbildningen innehåller 19 veckors APL/praktik inom varierade yrkesområden såsom Hälso och sjukvård, psykiatrisk- och funktionvariations-omvårdnad samt äldreomsorg.

Alla våra elever blir erbjudna flera möjligheter till arbeten efter avslutatad utbildning.

Sedan ett år tillbaka har det planerats att programmet skulle byta lokaler, och i januari var flytten färdig. Nu hittar man vård och omsorgsprogrammet i Slottegymnasiets huvudbyggnad.

Som traditionen säger klipptes invigningsbandet av en elev från vård- och omsorgsprogrammet.

- Vi är väldigt nöjda, och vi vill tacka Mats Olsson, Titti Jonsson och Karina Persson som varit till ovärderlig hjälp med flytt och inredning m.m. säger lärarna på vård och omsorgsprogrammet.

Hur ser framtiden ut för vård och omsorgsprogrammet?

- Vi har redan fått förfrågan att samarbeta med rehabiliteringsenheten för utbildning av vård- och omsorgspersonal inom kommunen i våra nya fina lokaler. Vi hoppas på fler samarbeten i framtiden, säger lärarna och fortsätter:

- Vi ser ljust på framtiden då vi nu har en uppdaterad, mer sammanhållen och bredare utbildning som ger alla elever högskole- och universitetsbehörighet samt skyddad yrkestitel. Det lägger grund för en statushöjning av yrket.