Nu startar Vo-collegevecka och Slottegymnasiet är delaktiga

Sedan 2011 har Slottegymnasiets vård- och omsorgsprogram varit ett certifierat VO-college. Det gör att våra elever på utbildningen får goda möjligheter att skapa kontakter inför framtiden.

Under vecka 42 är det VO-collegevecka och Slottegymnasiet är delaktiga genom att utse och uppmärksamma årets arbetsplats samt årets handledare.
Men vad är veckan till för? På den centrala hemsidan för Vård- och omsorgscollege runt om i landet går att läsa:

”Inspirera, motivera, sprida, skapa och prata vård och omsorg, högt och lågt! VO-Collegeveckan finns för att sätta allt fokus på världens viktigaste yrke, under en vecka, en gång om året.”

I dag går cirka 30 stycken ungdomar på vård- och omsorgscollege här på Slottegymnasiet, och cirka 90 stycken vuxna genom Utbildningscentrum.

Certifieringen gör att våra elever på vård- och omsorgsprogrammet får goda möjligheter att skapa kontakter inför framtiden då skolan har nära samarbete mellan bland annat lokala verksamheter, Ljusdals kommun och Region Gävleborg. När du går en utbildning inom vård- och omsorgscollege får du den kompetens som efterfrågas av arbetsgivaren.

Lärare på programmet tycker att certifieringen av vård- och omsorgsprogrammet är viktigt för att visa att utbildningen håller en hög kvalitét.

- Att utbildningen är certifierad innebär att branschen är med och styr och lägger önskemål om hur utbildningen ska formas för att kunna erhålla personal med anpassad och hög kompetens, säger de och fortsätter:

- Vi har ett mycket tätt och bra samarbete med branschen, både kommunala, regionala och privata aktörer vilket gör att vi inom utbildningen håller oss uppdaterade inom olika områden.

.