Internationellt utbyte om
förebyggande av skolavhopp

Under våren 2024 deltog delar av Slottegymnasiets elevhälsoteam i en internationell kurs och utbyte i Köpenhamn med fokus på att förebygga tidiga skolavhopp.

Kursen, med titeln "Preventing Early School Leaving; Strategies and Tools for Teachers," samlade lärare från flera europeiska länder för att diskutera och dela strategier för att hantera denna utmaning.

Under kursen behandlades en rad viktiga ämnen:

Dela problem och erfarenheter: Deltagarna hade möjlighet att utbyta erfarenheter och strategier som används i de olika skolorna.

Presentationer av deltagarnas skolor: Varje skola presenterade sitt arbete, vilket gav insikter i olika utbildningssystem och metoder.

Självkänsla och självförtroende: Fokus på att utveckla elevernas självförtroende och individuella färdigheter för att främja deras skolgång.

En hälsosam och positiv inställning: Betoning på vikten av mental hälsa och en positiv attityd i skolan.

- De flesta deltagande skolor jobbade med ungdomar i det åldersspann vi gör och det fanns ett stort intresse för vårt sätt att jobba med elevhälsa, då det oftast inte förekommer i många länder. Vi hade många givande samtal med alla dessa personer och deltog i många fina kulturella aktiviteter under dagarna. En fin resa för oss som arbetslag med tid att reflektera både med varann kring vårt eget arbetssätt och med övriga deltagare, berättar Elisabeth Hansen Nilsson som är specialpedagog på Slottegymnasiet.

Kursen som genomfördes i Köpenhamn samlade deltagare från Bulgarien, Italien, Spanien, Sverige och Rumänien.