Fängslande barnbok vinnande koncept
– Ljusdals bästa UF 2021 är utsedd

På tisdagseftermiddagen utsågs Ljusdals bästa UF-företag 2021 med bubbel, jubel, diplom och en vinstcheck. Vinnarna var inga mindre än United Future UF.

- Det här ger mer energi, säger Lea Svechnikova, marknadsföringsansvarig.

Efter månader av väntan var det nu dags att utse vilket UF-företag som är Ljusdals bästa. Med följande motivering från juryn tog gänget från United Future UF hem vinsten:

”Med ett starkt driv, mycket tid och stort engagemang har företaget skapat en egen, högaktuell och unik produkt. Den innovativa produkten sålde tidigt slut, då valde företaget att producera fler. Företagets organisation är väl sammansatt, kompetent och synkad med varandra. Dessa förutsättningar möjliggör utveckling och skalbarhet”

Läs mer: Slottegymnasiets unga företagare tävlade om att bli bäst i Ljusdal

De unga företagarna i United Future UF: Elsa Persson, Gabriella Skalberg, Jesper Lindholm och Lea Svechnikova har tillsammans tagit fram en barnbok där läsarna får följa figuren Tellus. Barnboken är framtagen för att öka medvetenheten om de 17 globala FN-målen.

- Det här betyder mycket för oss. Det är sådant här som ger energi, och vi är glada att allt vårt arbete har gett resultat, säger Lea Svechnikova, marknadsföringsansvarig.

- Det här är en bekräftelse, säger Elsa Persson, ekonomiansvarig.

Styrelsemedlemmarna berättar att arbetet med United Future UF har varit kul, men att det också har varit mycket hårt arbete bakom produkten.

- Det här har varit väldigt lärorikt, och vi har lärt oss mycket av varandra, säger Elsa Persson.

- Och vi har sett att vi har kunnat använda varandras styrkor för att få fram något väldigt bra, säger Lea Svechnikova.

Hur ska ni fira vinsten?

- Det vet vi inte ännu, säger de och skrattar.

United Future UF vann också priset Årets Vara under den digitala UF-mässan och ska i maj tävla i SM.

Sofia Fallgren är lärare i Ung företagsamhet på Slottegymnasiet, och har även tagit hem årets lärare vid tidigare UF-galor, är glad.

- Jag är stolt över vad alla har gjort. Även om alla inte har vunnit så har de lagt ner väldigt mycket tid, säger hon.

Andrapris i Ljusdals bästa UF 2021:
Hälsinge imperium UF
VD: Johanna Forsberg
Produktionsansvarig: Sandra Hylander
Ekonomiansvarig: Julia Magnusson

Tredjepris i Ljusdals bästa UF 2021:
Hälsingekorgen UF
VD: Anna Svensson