Erasmus+ tog ekonomielever till Spanien

Ekonomielever som läser entreprenörskap har varit på erasmusutbyte i Salamaca, Spanien. Där deltog eleverna i lektioner på tema företagande och ekonomi.

Förutom det gjordes studiebesök hos modedesigner, radiopodcast och klättring stod också på schemat. Eleverna fick också ta del av den vackra arkitekturen i stadens centrum, som står med på Unescos världsarvslista. På hemvägen blev det också ett stopp i Madrid.

Syftet med detta utbyte var förutom att lära av varandra när det gäller ungt företagande och få erfara hur en spansk skola fungerar, också att eleverna skulle få erfara en annan kultur. I och med detta få växa som individer genom att utsättas för en ny miljö där de behövde kommunicera på ett annat språk och anpassa sig efter nya förhållanden.

Tanken var också att de deltagande eleverna skulle få nya vänner, mersmak för att resa och att bli mer öppna för att ta kontakt med människor från andra kulturer - något som verkligen uppnåtts!

Ekonomiprogrammets lärare och Slottegymnasiet ser fram emot fortsatt samarbete med skolan i Salamanca.