Dags att söka nationellt godkänd idrottsutbildning - gör din idrottsdröm till verklighet

Drömmer du om en fotbollskarriär på elitnivå, eller vill du satsa på en bandykarriär som tar dig ut i världen? På Slottegymnasiet har du möjlighet utöva din sport genom nationellt idrottsutbildning (NIU), samtidigt som du utbildar dig via något av våra program.

I dag, 1 september, öppnar ansökningarna till NIU fotboll och NIU bandy på Slottegymnasiet. Fram till 1 december har du chansen att söka.

Läs mer om NIU på Slottegymnasiet här

NIU-utbildningarna leds av välutbildade och välmeriterade tränare. Du som elev får en utbildning som blandas med teoretiska delar samtidigt som du får möjlighet att spendera timmar på antingen fotbollsplanen eller på bandyplanen.

Så vad är en nationellt godkänd idrottsutbildning?

Riksidrottsförbundet skriver bland annat att NIU finns för elever som vill kombinera studier med elitidrott på gymnasiet. Elever på NIU går ett vanligt gymnasieprogram, men med en fördjupning om minst 400 poäng i vald idrott. Studierna är anpassade för att kunna träna och lära elitidrott på dagtid.

Vi ser fram emot att få din ansökan och att träffa dig!