Inriktning bandy

På Bandygymnasiet får du chansen att utvecklas både som människa och bandyspelare. Bandygymnasiet är certifierat som en nationell idrottsutbildning vilket innebär att innehållet i utbildningen genomlyst och godkänd av Svenska Bandyförbundet och Skolverket.

Vi har tre schemalagda pass i veckan som innehåller isträning, uppbyggnadsträning, teori med mera. Många av dagens och gårdagens elitspelare har passerat genom Bandygymnasiet vilket vi ser som ett kvitto på att vi erbjuder en utvecklande miljö.

Nationell idrottsutbildning
Utbildningen följer bandyförbundets och Skolverkets kursplan och utvärderas med jämna mellanrum för att säkerställa kvalitén på vad som lärs ut.

Våra tränare
Träningen leds av våra välutbildade och välmeriterade tränare Lännart Nilzon och Misha Svechnikov. Med hjälp av dem får du lära dig hur kroppen reagerar på träning och får veta vad det innebär fysiskt och psykiskt.

Vi tränar på is från skolstarten i augusti fram till mars månad. Järvsö Arena är platsen för våra första skär på hösten och i början av oktober flyttar vi till Idrottsparken, ett stenkast från skolan där eleverna har ett eget omklädningsrum.

Fysträning och kost
Uppbyggnadsträningen är en stor del eftersom bandy är en komplex sport som kräver att du är snabb och stark i hela kroppen. Vi genomför kontinuerligt fysisk tester för att du ska få en så bra utveckling som möjligt. Den fysiska träningen är också skadeförebyggande vilket är en viktig bit för att nå framgångar.

Vi lagar, och pratar om, mat tillsammans för att lära oss hur enkelt det kan vara att laga en nyttig och enkel måltid. Detta och om hur kroppen reagerar på träning tas upp i kursen träningslära.

Eftersom de flesta som går hos oss spelar i Ljusdals BK:s ungdomslag har vi självklart ett nära samarbete med dem. Många elitspelare har under vår 35-åriga
historia fostrats hos oss. Vill du också få en möjlighet att utveckla dig själv och ditt bandyspel är Bandygymnasiet ditt självklara val.

För dig som kommer från annan ort erbjuder vi ett bekvämt elevhemsboende på skolområdet där du delar korridor och kök med andra idrottselever, har ett eget rum med dusch och toalett. Kontakta skolan för information gällande skolmatsalen och skolmat.

Lärare - Inrikting bandy

Misha Svechnikov

misha.svechnikov@edu.ljusdal.se

Lärare - Inrikting bandy

Lännart Nilzon

lannart.nilzon@edu.ljusdal.se

Obs! Sista ansökningsdag 1 dec.