Årets UF-lärare jobbar på Slotte – mottog priset för tredje gången

Foto: Ulf Hagberg

Slottegymnasiet kan stolt meddela att Årets lärare i Ung företagsamhet i Gävleborg jobbar hos oss. Sofia Fallgren, lärare i ung företagsamhet, har tagit hem utmärkelsen för tredje gången.

- Det känns som ett kvitto på att jag gör rätt, säger hon.

Den årliga UF-mässan ställdes in på grund av pandemin, men när läget förändrades tänkte UF-Gävleborg om och ändrade konceptet. 197 stycken unga företagare samlades istället på en marknad i Gävle för att visa upp deras affärsidéer och produkter.

Samtidigt fick Sofia Fallgren, lärare i Ung företagsamhet på Slottegymnasiet, motta utmärkelsen Årets lärare.

Vi passade på att ställa några frågor till vinnaren:

Vad betyder det här för dig?

- Jag får extra energi att fortsätta mitt arbete med att utveckla Ung företagsamhet på Slottegymnasiet.

Vad är ditt framgångsrecept?

- Jag tror att det är för att jag försöker att jobba så mycket som möjligt med näringslivet, ledningen och att sätta eleverna och deras affärsidéer i fokus.

Slottegymnasiet ska arbeta mer med Ung företagsamhet i år. Kan du berätta vad som är på gång?

- Det ska bli lättare för alla eleverna på Slottegymnasiet att driva UF-företag nästa läsår. Tanken är att elever ska kunna driva det som gymnasiearbete i årskurs tre, eller via individuellt val.

Fler utmärkelser till Slottegymnasiet:
Titeln Ung ledare gick till Liv Hedberg Norin från Slottegymnasiet.